Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
Regio
Categorie
U heeft 1 of meerdere filters geselecteerd.
Filters wissen

Kijk, luister en voel – ervaringsgericht veldwerk

Tijdschrift Geografie
Eefje Smit Hans Palings

Ga maar op dat rotsblok liggen. Kijk, luister en voel. Ineens zie je de wolken voorbij trekken en ervaar je de verwering van het graniet ‘aan den lijve’. Om nooit te vergeten. Dartmoor National Park zal door die ene opdracht zeker beklijven. Het is een mooi voorbeeld van ervaringsgericht veldwerk

onderwijs
veldwerk

Atlas of European Values. Ontdek hoe opvattingen in Europa verschillen

Tijdschrift Geografie
Hans Palings Uwe Krause Hay Jansen

De website Atlas of European Values maakt inzichtelijk dat Europese burgers heel verschillend tegen onderwerpen als milieu, migratie, tolerantie en solidariteit aankijken – ook als het gaat om ruimtelijke vraagstukken. Je kunt daarbij inventariseren hoe de meningen in de klas verschillen én deze vergelijken met die in andere landen.

Europa
waarden

Update van de examenmakers

Tijdschrift Geografie
Hans Palings Ingrid Heinen Bart Pijpers Fer Hooghuis Thea Hooyman Leander Dukers

Geen centrale eindexamens in 2020 | Gepland in 2020 | En in 2021? | Voorbereiding op CE 2021 | Recycling CE 2020? | Blik op de toekomst

onderwijs

Een centraal examen kan niet met twee atlassen

Jan van Miert Hans Palings

Het College voor Toetsen en Examens onderzocht of leerlingen op voor- of achterstand staan bij het gebruik van beide atlassen tijdens een testexamen. Drie voorbeeldvragen tonen aan dat details in de cartografische weergaven én beschikbaarheid van meer of minder kaarten over een onderwerp invloed hebben op de antwoorden van leerlingen.

onderwijs

Netwerken in je eigen vak

Uwe Krause Hans Palings

Wat doe je als de sectie niet goed loopt of als je een eenpersoonssectie vormt? Als je op de hoogte wilt blijven van ontwikkelingen binnen je schoolvak en ook eens ideeën uit andere scholen wilt horen? Sluit je aan bij een vakdidactisch netwerk.
 

onderwijs

Het toekomstbeeld van leerlingen

Hans Palings Tine Béneker Rob van den Boorn Gijs van Gaans Kees Hamers Tim Simonse

Eind vorig jaar startte #onderwijs2032 om te bepalen wat jongeren moeten leren om optimaal te functioneren in de samenleving van de toekomst. Aardrijkskunde kan hen een reële kijk bieden op de wereld, nu en in de toekomst. Dat vergt allereerst inzicht in het beeld dat kinderen hebben van de toekomst – voor zichzelf en hun omgeving.
 

onderwijs
Nederland

Migratie is niet van één vak

Uwe Krause Robert Boonstra Hans Palings Gijs van Gaans Theo Peenstra

Met vakconcepten plan je een les die ertoe doet

Migratie komt bij aardrijkskunde in verschillende contexten op alle school soorten aan bod, in zowel onder- als bovenbouw. Maar het wordt ook behandeld bij geschiedenis en maatschappijwetenschappen/ maatschappijleer. Een goede insteek kan een eigen aanpak garanderen. Vakconcepten helpen daarbij.
 

onderwijs

Lessen met de Atlas of European Values

Uwe Krause Hans Palings

Op 25 november 2011 wordt de nieuwe Atlas of European Values gepresenteerd en gaat de vernieuwde website online met allerlei concrete en direct bruikbare toepassingen om lessen over Europa interessant en spannend te maken.

Het wereldvoedselvraagstuk geduid met kernconcepten

Rob Adriaens Tine Béneker Joop van der Schee Hans Palings Uwe Krause

De kernconcepten die Liz Taylor schetst in deze Geografie bieden allerlei aanknopingspunten voor het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs. Ze stellen docenten in staat om meer dan nu regisseur van het eigen onderwijs te worden en stimuleren het geografisch denken.

Aardrijkskunde in Engeland en Duitsland

Uwe Krause Hans Palings

Het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs heeft een impuls gekregen met de nieuwe eindexamenprogramma’s, waaruit een duidelijk visie op het vak spreekt. Aan de andere kant heeft aardrijkskunde moeten inleveren: het is geen verplicht, maar een keuzevak geworden in de bovenbouw. Twee onderwijsgeografen uit Engeland en Duitsland vertellen over ontwikkelingen in hun land, die ook voor ons interessant kunnen zijn.

onderwijs
Engeland
Duitsland

Redactie
E redactie [at] geografie.nl
Copyright

Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG algemeen
T 030 4100510
E info [at] knag.nl
Kvk 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Partners

Alle rechten voorbehouden
Lees de gebruiksvoorwaarden & privacy policy
© KNAG 2023