Categorie
13 juni 2025
Hans Palings

Eerste feedbackronde nieuw examenprogramma AK

De voorbereidingen voor de herziening van het examenprogramma AK zijn in volle gang. Begin dit jaar was de eerste adviesronde. Waar ging die over en wat kwam daar uit? 

onderwijs
2 mei 2025
Marlon Sanner Hans Palings

Terugkijken naar het nu

De stedelijke omgeving verandert continu. De transformatie van stadsbeeld, bebouwing en architectuur is een relevant thema in de aardrijkskundeles. Daag je leerlingen uit om die verandering in hun stad met eigen ogen te zien en ervaren door herfotografie.

onderwijs
15 november 2024
Franc Boer Hans Palings

Check je plek!

Leefbaarheid is voor leerlingen veraf én dichtbij. Veraf als het gaat om abstracte begrippen zoals sociale cohesie en subjectieve veiligheid, dichtbij omdat het (ook) hun directe omgeving betreft. Een onderzoekend veldwerk in de vorm van een placecheck biedt een goede mogelijkheid om abstracte leerstof te koppelen aan eigen geografische ervaringen van leerlingen. 

veldwerk
onderwijs
16 juni 2023
Uwe Krause Hans Palings Jouke Wilschut

Aardrijkskundedocenten en het KNAG

Bevlogen en gretig op de KNAG-Onderwijsdag

Wat houdt aardrijkskundeleraren vandaag de dag bezig en waar halen ze hun inspiratie vandaan? Wat hebben ze zien veranderen en waar kan het volgens hen beter? Een openhartig gesprek met collega’s uit het hele land. 

onderwijs
150 jaar KNAG
1 januari 2023
Eefje Smit Hans Palings

Kijk, luister en voel – ervaringsgericht veldwerk

Ga maar op dat rotsblok liggen. Kijk, luister en voel. Ineens zie je de wolken voorbij trekken en ervaar je de verwering van het graniet ‘aan den lijve’. Om nooit te vergeten. Dartmoor National Park zal door die ene opdracht zeker beklijven. Het is een mooi voorbeeld van ervaringsgericht veldwerk

onderwijs
veldwerk
11 november 2022
Hans Palings Uwe Krause Hay Jansen

Atlas of European Values. Ontdek hoe opvattingen in Europa verschillen

De website Atlas of European Values maakt inzichtelijk dat Europese burgers heel verschillend tegen onderwerpen als milieu, migratie, tolerantie en solidariteit aankijken – ook als het gaat om ruimtelijke vraagstukken. Je kunt daarbij inventariseren hoe de meningen in de klas verschillen én deze vergelijken met die in andere landen.

15 november 2020
Hans Palings Ingrid Heinen Bart Pijpers Fer Hooghuis Thea Hooyman Leander Dukers

Update van de examenmakers

Geen centrale eindexamens in 2020 | Gepland in 2020 | En in 2021? | Voorbereiding op CE 2021 | Recycling CE 2020? | Blik op de toekomst

onderwijs
1 december 2018
Jan van Miert Hans Palings

Een centraal examen kan niet met twee atlassen

Het College voor Toetsen en Examens onderzocht of leerlingen op voor- of achterstand staan bij het gebruik van beide atlassen tijdens een testexamen. Drie voorbeeldvragen tonen aan dat details in de cartografische weergaven én beschikbaarheid van meer of minder kaarten over een onderwerp invloed hebben op de antwoorden van leerlingen.

onderwijs
1 november 2015
Uwe Krause Hans Palings

Netwerken in je eigen vak

Wat doe je als de sectie niet goed loopt of als je een eenpersoonssectie vormt? Als je op de hoogte wilt blijven van ontwikkelingen binnen je schoolvak en ook eens ideeën uit andere scholen wilt horen? Sluit je aan bij een vakdidactisch netwerk.

 

onderwijs
1 oktober 2015
Hans Palings Tine Béneker Rob van den Boorn Gijs van Gaans Kees Hamers Tim Simonse

Het toekomstbeeld van leerlingen

Eind vorig jaar startte #onderwijs2032 om te bepalen wat jongeren moeten leren om optimaal te functioneren in de samenleving van de toekomst. Aardrijkskunde kan hen een reële kijk bieden op de wereld, nu en in de toekomst. Dat vergt allereerst inzicht in het beeld dat kinderen hebben van de toekomst – voor zichzelf en hun omgeving.

 

onderwijs
Nederland