Literatuur en achtergrondinformatie

Boeken & artikelen


• Adang, A., & Blankman, M. (2020). De wereld in met aardrijkskunde. Bussum: Uitgeverij Couthinho. 
• Blankman, M., & Boonstra, A. (2023). Basisvaardigheden en wereldoriëntatie. Geografie november/december, 34-36. 
• Boonstra A., & Peters, A. & Westerveen, F. (2020). Geowijzer. Groningen: Noordhoff Uitgevers. 
• Boxtel, C. van, Béneker, T., Leur, T. de, Smits, A. (2020). Aardrijkskunde en geschiedenis op de basisschool. Inspirerende didactische aanpakken uit internationaal onderzoek.  
• Bruijne, M. de, Hajer, M., Meelis, I. van, & Middelweerd, A. (2023). Hoe geef je vorm aan effectief taalgericht vakonderwijs?.  
• Bunte, L., & Hartman, J. (z.d.). Een inkijkje in de praktijk: Close Reading in de aardrijkskundeles. Expertis Onderwijsadviseurs. 
• Dijk, Y. van, & Klaver, M.J. (2023). Gemiste kansen en blinde vlekken: Drie adviezen voor taal bij wereldoriëntatie. Tijdschrift Taal, 14(23). 
• Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Handboek taalgericht vakonderwijs. Bussum: Uitgeverij Couthino. 
• Hajer, M. & Meestringa, T. (2022). Taalsteun: meer dan een grabbelton. Tijdschrift Taal, 12(14). 
• Hansum, A., & Van der Worp, J. (2023). Werken met vaktaal bij aardrijkskunde. Geografie november/december, 36-38. 
• Lapp, D. (2018). Close reading, werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Uitgeverij Pica.  
• Lewis, L. (2014) Geography and language development. In S. Scoffham, Primary Geography Handbook. Sheffield: Geographical Association. 
• Kleinhuis, M. & de Pril, A. (2024). Van harte aanbevolen: kinderboeken voor in de klas. Geografie 24/1, 37-39 
• Scoffham, S. & Owens, P. (2017). Teaching Primary Geography. Bloomsbury Education. 
• Van Mechelen, A., & De Klerk, A. (2023). Mentaal klittenband: kennis, een voorwaarde voor tekstbegrip. Junioruniversiteit Magazine, 6. 
• Woltz, A. (2019). Haaientanden. Amsterdam: Stichting Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Kinderboekenweek 2019. 
 

Websites en media 


SLO basisvaardigheden: taal-Nederlands  
SLO taalgericht vakonderwijs  
Expertisecentrum Mens en Maatschappijvakken: taalgericht vakonderwijs  
Leesbevordering in de klas  
Scaffolding: praktische inzichten en voorbeelden  
Leraar 24 didactiek: scaffolding 
Close reading: wat is het en hoe pas je het toe in het onderwijs?  
NRC opinie onderwijsblog: Weg met het vak ‘begrijpend lezen’?  
NRC brieven: Kennis van de wereld is belangrijke pijler voor leesonderwijs 
Volkskrant: Van oppervlakkig lezen naar tekstbegrip én leesplezier