Opdrachten

De werkvormen en tips op deze website helpen docenten om Nederlandse taal te integreren in wereldoriëntatie en aardrijkskunde. Er zijn opdrachten voor het primair onderwijs en voor het voortgezet onderwijs.  

Opdrachten 


Geografisch redeneren: huiswerkopdracht analyseren (vo) 
Deze opdracht spoort leerlingen aan bewust en kritisch te zijn op hun manier van antwoorden. Goed lezen speelt hierin een belangrijke rol. 
Geografisch redeneren: oorzaak-gevolg-redeneren (vo) 
Voor een oorzaak-gevolgredenering is een goede beheersing van de vaktaal belangrijk. Je kunt als docent ondersteuning bieden door de oefeningen te structureren en te begeleiden. 
Geografisch redeneren: de ultieme repetitievraag (vo) 
Bij deze opdracht zijn feedback en reflectie van de docent cruciaal, waardoor de vaktaal en het begrip voor leerlingen helder worden. 
Taalintegratie win-winmodel: drukte in de Randstad (po bovenbouw) 
Bij deze les wordt voorkennis ingebracht. Door met dit model te werken gaan leerlingen de (moeilijke) taal bij aardrijkskunde begrijpen, leren ze de vakinhoud en ontwikkelen ze schoolse taalvaardigheden.  
Taalintegratie thematisch werken: het huisje dat verhuisde (po groep 1 en 2)  
Aan de hand van een betekenisvolle context, in dit geval een prentenboek, komt een thema aan bod en wordt op een interdisciplinaire manier gewerkt. 
Woordenaars (po groep 8, vo klas 1) 
In zes lessen staat steeds een geografisch thema centraal. Het gaat om maatschappelijke onderwerpen, waarover de leerlingen lezen, spreken en schrijven. 
Inzet van jeugdliteratuur: als er 100 mensen op de wereld waren (po) 
Dit boek maakt in duidelijke taal en met veel beeld inzichtelijk hoe het leven er voor allerlei mensen uitziet. Het brengt lezen en wereldoriëntatie samen en biedt veel mogelijkheden voor lessen en verwerking.  
• Aardrijkskundige begrippen leren (3 havo)  
Met de opdracht aardrijkskundige begrippen leren in de handleiding ‘Taalgericht vakonderwijs in de Mens- en Maatschappijvakken’ werk je aan de vakwoordenschat van leerlingen. In de opdracht staan de drie pijlers context, interactie en taalsteun centraal.  
• Scaffolding (po en vo) 
Met scaffolding daag je een leerling uit hardop te denken en zelf met antwoorden te komen. Deze vorm van instructie is maatwerk. Lees hier meer over het stappenplan en praktische toepassing van scaffolding en bekijk het filmpje. Op deze website staan vijf praktische werkvormen. 
• Close reading (po en vo) 
Close reading helpt leerlingen diepgaand begrip van teksten te ontwikkelen. Lees hier meer over het stappenplan en de praktische toepassing van close reading. Jurgen Hartman (Maimonides Amsterdam) deelt in zijn blog ervaringen met close reading tijdens de aardrijkskundeles. 
Tips om taal en aardrijkskunde in de les te combineren (po en vo) 
Taal en aardrijkskunde zijn op veel manieren in de lessen combineren. Lees hier hoe je dat kunt aanpakken. 
• Hoe geef je vorm aan taalgericht vakonderwijs? (po en vo) 
Lees hier over de rol van taal in (vak)onderwijs, taalgerichte vakdidactiek en taalgericht vakonderwijs in de praktijk. Met een mooi lesvoorbeeld over magnetisme.