Waarom weinig aardwetenschappers aardrijkskunde geven

1 juli 2013
Auteurs:
Jan van Mourik
Universiteit van Amsterdam
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2013
aardwetenschappen
fysische geografie
onderwijs
Opinie
FOTO: GEOLOGISCHE VERENIGING
Jan van Mourik deelt met leden van de Geologische Vereniging kennis van de Peelbreuk en de bijzondere, roodgekleurde wijstwaterval. Deze foto stond op de cover van Grondboor en Hamer 2009 nr 6.

Aardwetenschappers willen meer aandacht voor aardkunde in het voortgezet onderwijs, want dat bevordert het geo-ecologisch bewustzijn van onze toekomstige bestuurders. Er is geen schoolvak aardkunde, wel aardrijkskunde met ruimte voor fysische geografie. Fysisch geografen kunnen aardrijkskundeleraar worden, maar weinigen doen dat vanwege de sociaal-geografische inslag van het schoolvak. Mogelijk biedt het nieuwe bètavak NLT soelaas.

Van Mourik - Waarom weinig aardwetenschappers aardrijkskunde geven.pdf
Download dit document (386.79 KB)