Znstd?

4 oktober 2016
Auteurs:
Marco Bontje
stadsgeograaf, Universiteit van Amsterdam
Zaanstad
Opinie
Zaanstad
FOTO: DARYL_MITCHELL/FLICKR

Znstd?

In het weekend van 17 en 18 september wilden tienduizenden mensen van Amsterdam naar Zaandam, en liefst zo snel mogelijk. Zaterdag wandelend, zondag hardlopend of fietsend. De gemeente Zaanstad maakte dankbaar van de gelegenheid gebruik om zijn nieuwe marketingcampagne te lanceren: ‘Iedereen wil naar Znstd’.

Znstd? Bedacht door een reclamebureau dat allergisch is voor a’s? Zou er niemand gewoon naar Zaanstad willen? Of is dit een poging om jong, creatief en/of hip Nederland aan te spreken? Niet bepaald origineel dan, twintig jaar geleden was het misschien nog nieuw en verrassend geweest, want bedrijven en merken met een tekort aan klinkers of een overschot aan medeklinkers hebben we intussen al (meer dan) genoeg. En verwarrend blijft het wel waar we nu precies heen moeten: Zaanstad, Znstd, Zaandam, Zaanstreek, of allemaal tegelijk? Op de site wordt om de verwarring nog wat te vergroten ook nog naar een andere campagne verwezen: ‘Stad aan de Zaan’

Er zijn genoeg redenen om naar Zaanstad te willen gaan, zoals de campagne ook duidelijk maakt. Zaandam is maar een minuut of tien treinen van Amsterdam Centraal, er is een goed en gevarieerd aanbod van woonmilieus voor stads, suburb- én dorpsliefhebbers, en shoppen zal er ook goed lukken. Of je er ook echt ‘zo chill kunt uitgaan’ zoals een van de vijf ‘ambassadeurs’ van de campagne beweert, is wat twijfelachtiger, en voor werk zal je misschien ook eerder richting Amsterdam gaan.  Maar zeker nu de Amsterdamse huur- en kooprijzen weer de pan uit rijzen is Zaanstad zowel voor minder kapitaalkrachtige bewoners als beginnende bedrijven een aantrekkelijk alternatief.

Zaanstad (inclusief die mooie a’s) verdient beter!

Jammer natuurlijk dat Zaanstad rond de start van de campagne meer antireclame dan reclame kreeg, van al dan niet terecht bezorgde ouders die hun kinderen van een vermeende ‘Gülenschool’ haalden, en een paar puberale treitervloggers in probleemwijk Poelenburg die wel erg veel media-aandacht kregen. In de landelijke media werd Zaanstad zo al snel een synoniem voor ‘probleemstad’, wat het zeker niet is. Daar kan een citymarketing-campagne, of die nu goed doordacht is of niet, moeilijk tegenop.  Zaanstad (inclusief die mooie a’s) verdient beter!

Over de auteur
Marco Bontje

Marco Bontje is stadsgeograaf aan de Universiteit van Amsterdam en vertegenwoordigt de UvA in de webredactie van www.geografie.nl.