Opdrachten
Deze website bevat opdrachten die je kunt gebruiken in de aardrijkskundelessen. Er zijn opdrachten voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Voor een aantal oefeningen is de Grote Bosatlas 56e editie of Alcarta nodig. Soms is er een apart docentendeel, een leerlingendeel en een antwoordmodel.
Opdrachten
• Het ontwerpen van een fietstocht (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Leerlingen ontwerpen een fietstocht en leren zo met een wiskundige én aardrijkskundige bril naar de wereld te kijken.
• Ontwerp een eiland van plastic (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Leerlingen creëren een eiland van afvalplastic in de oceanen. Ze krijgen een aantal hints om vanuit geografisch en wiskundig perspectief aan het plasticprobleem te werken.
• Hoeveel kilometer legt je kleding af? (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Door globalisering te koppelen aan het dagelijkse leven van leerlingen worden ze zich bewust van hun verbinding met verre plaatsen en mensen op de wereld.
• Statistieken wereldbevolking met de world-o-meter (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Leerlingen zien de omvang van de wereldbevolking in ‘real time’ oplopen. Ze krijgen grip op zeer grote aantallen, terwijl ze veranderingen onderzoeken.
• Een reusachtige bezoeker (groep 5/6)
Leerlingen doen een klein veldwerk over ruimtegebruik in de school. Ze verrichten metingen en ontwerpen een plattegrond voor een reus die langskomt op school.
• Rekenen met een graadnet (groep 8 – onderbouw vo)
Leerlingen maken kennis met de denkbeeldige lijnen over de aarde: de breedtecirkels en lengtecirkels. Daarbij komt ook rekenwerk kijken.
• Rekenen met seizoenen (klas 2 vo)
Leerlingen leren over het ontstaan van de seizoenen en rekenen met de invalshoek van de zonnestralen.
• Rekenen met kaarten (groep 8 – onderbouw vo)
Leerlingen leren over kaartengebruik en rekenen met afstanden. Hierbij gebruiken ze wiskundige concepten en vaardigheden, zoals rekenen met schaal.
• Rekenen met bevolkingscijfers (onderbouw vo)
De bevolkingsomvang en -samenstelling veranderen continu. Leerlingen rekenen bij deze opdracht met procenten, promillen en formules.
• Hoogtelijnen en doorsneden tekenen (onderbouw vo)
Er zijn diverse manieren om hoogte op een kaart aan te geven. Leerlingen werken met hoogtelijnen en tekenen dwarsdoorsnedes.
• Werken met klimaatgegevens (groep 8 – klas 1 en 2 vo)
Meetgegevens worden vaak gepresenteerd in grafieken en kaarten. Leerlingen bestuderen klimaatgrafieken en leren meer over isobaren op een kaart.
• Weerkundigen (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Leerlingen ontwerpen zelf meetinstrumenten, doen metingen in de eigen omgeving en vergelijken de uitkomsten met gegevens uit heel Nederland.
• Op zoek naar data over de bevolking (groep 7/8 – vmbo klas 1)
Bij deze opdrachten komen drie basisvaardigheden aan de orde: rekenen, taal en digitale geletterdheid. Leerlingen duiken in data over de Nederlandse bevolking, zoals bevolkingsgroei, emigratie en immigratie. Ook is er aandacht voor nepnieuws.