Lessen voor een hoopvolle toekomst: Conferentie over duurzaamheidsdidactiek

Hogeschool Utrecht
12 april 2024 - 09:30
12 april 2024 - 17:00

Ontdek de kracht van duurzaamheidsdidactiek tijdens de eerste editie van de Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek op 12 april 2024, georganiseerd door Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en U-Talent. Leer van inspirerende keynote sprekers, ontdek innovatieve didactische benaderingen en deel praktische ervaringen rond duurzaamheidsonderwijs.

Duurzaamheid in de klas: hoe dan? 

Verlegenheidsvraagstuk

‘Maar weet je, als docent probeer ik mezelf altijd vrij neutraal op te stellen, omdat het er niet echt toe doet wat ik ervan vind. Ik moet die kinderen wat leren en het moet het goede zijn.’ - startende leraar techniek

‘Je hebt er altijd wel leerlingen bij zitten die heel pienter zijn of die dan toevallig wel iets gelezen hebben over iets waar jij helemaal niet in zit en dan vind ik het wel lastig om daar vragen over te beantwoorden. Ik sta wel boven de stof van mijn vak, dus als ze daar vragen over hebben dan kan ik ze dat wel uitleggen, maar als het gaat over duurzaamheid dan vind ik dat wel lastig, omdat het gewoon zo groot is.’ – startende leraar scheikunde

‘Leerlingen vonden duurzaamheid helemaal niet zo’n interessant of urgent onderwerp als dat de scholierenstakingen mij hadden doen denken. Ook maakten zij helemaal geen vertaalslag van de duurzaamheidsproblematiek naar hun eigen koopgedrag’ - startende leraar biologie

Dit zijn opmerkingen van leraren die lesgeven over duurzaamheid. Mogelijk heb je eenzelfde situatie meegemaakt en herken jij je in deze opmerkingen. Adwin Bosschaart, onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam, stelt hierover dat de uitdaging van lesgeven over duurzaamheid zit in het balanceren tussen probleembesef en toekomstperspectief. Op dit moment blijven we nog te veel in een probleem hangen, terwijl het nodig is om leerlingen vanuit een doem-verhaal naar een doen-verhaal te krijgen. De toekomst is geen voldongen feit maar iets dat we kunnen beïnvloeden, door middel van onze eigen keuzes. Onderzoeker Peter Duifhuis stelt dat complexiteit een kenmerk is van duurzaamheidsvraagstukken. Het is niet nodig om een vraagstuk helemaal te doorgronden, voordat je er leerlingen mee bezig kan laten zijn. Het vraagt van de docent om leerlingen aan het denken te zetten. Dat vraagt om loskomen van de gedachte dat je boven de stof moet staan, om het goed te kunnen uitleggen’

Samen op zoek naar antwoorden

Om leerlingen hoopvol naar de toekomst te laten kijken, moeten we onze onderwijsdoelen heroverwegen en vernieuwende didactische benaderingen verkennen. Hoe informeer je leerlingen en vermijd je daarbij valkuilen, zoals het aanjagen van verlammende angst? Hoe geven we les over duurzaamheid, zodat onze leerlingen niet alleen problemen zien, maar ook een hoopvol perspectief ontwikkelen? Een perspectief dat laat zien dat keuzes en acties ertoe doen en dat de toekomst geen voldongen feit is. Deze conferentie zal je inspireren om leerlingen te motiveren voor een hoopvolle toekomst. Je zult frisse ideeën, didactische mogelijkheden en lesmateriaal rond diverse duurzaamheidsthema’s meenemen, die direct toepasbaar zijn in jouw onderwijs. Ook is er aandacht voor de psychologische en emotionele achtergronden die het denken en handelen van leerlingen ten aanzien van duurzaamheid beïnvloeden. 

Kom naar de 1e editie van de Conferentie over Duurzaamheidsdidactiek en ontdek de kracht van duurzaamheidsdidactiek – doe mee op 12 april 2024.

 

Praktische informatie Conferentie

Datum: 12 april 2024

Locatie: Hogeschool Utrecht, Heidelberglaan 15

Voor wie? Docenten, schoolleiders, toa’s en decanen in het voortgezet onderwijs en docentenopleiders

Programma: 2 keynote sprekers, 2 rondes van elk 10 inspiratiesessies en een ronde met 10 workshops

 

Meer informatie en inschrijving: www.duurzaamheidsdidactiek.nl/ 

 

Wie wij zijn? Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en U-Talent hebben de handen ineengeslagen voor deze conferentie. Ons team bestaat uit lerarenopleiders, didactici en ontwikkelaars van educatief materiaal die een passie delen voor duurzaamheidsdidactiek en zich inzetten om een generatie op te leiden die de toekomst omarmt. We worden ondersteund door de coöperatie Leren voor Morgen.