Netwerkbijeenkomst Dekoloniseren Aardrijkskunde
Dekolonisatie. Voor veel mensen slaat dit woord op het onafhankelijk worden van oude kolonies van Europa. Maar de impact van kolonisatie is ook nú nog zichtbaar. Dekolonisatie van het onderwijs houdt dan ook in dat we de aanhoudende koloniale machtsrelaties, die vandaag de dag nog invloed hebben op de maatschappij, samen met leerlingen en collega’s moeten identificeren en aan de kaak stellen. Ook in het aardrijkskundeonderwijs zijn deze machtsrelaties nog onderdeel van het wereldbeeld dat we leerlingen meegeven. Om dit te doorbreken is het van belang dat we op zoek gaan naar manieren om meerdere perspectieven te verwerken in het wereldbeeld dat docenten aan leerlingen meegeven.
Daarom organiseren we op 21 september een online netwerkbijeenkomst om uit te wisselen welke drempels docenten ervaren bij het dekoloniseren van hun lessen. Ook denken we na over welke vervolgstappen we samen kunnen zetten.
Tijdens de inleiding deelt Renée Gulikers de uitkomsten van haar masterthesis ‘De dekolonisatie van het aardrijkskundeonderwijs’, het eerste dekolonisatieonderzoek dat zich volledig focust op Nederland. Hierna is er de gelegenheid om (in break-outrooms) moeilijkheden en best practices uit te wisselen.
Meedenken? Meld je aan!