25 juni 2026
redactie
De redactie van geografie.nl

Arnhem wil koelste binnenstad van Nederland worden

Hittestress
Arnhem
Nieuws

Terwijl Nederland zucht onder hoge temperaturen, is goed te merken waarom steden extra kwetsbaar zijn voor hitte. Steen, asfalt en bebouwing houden warmte vast, waardoor binnensteden vaak warmer blijven dan hun groene omgeving: het zogeheten stedelijk hitte-eilandeffect.

Ook Arnhem heeft daarmee te maken. In de Arnhemsche Courant verscheen deze week het artikel ‘Arnhem wil koelste binnenstad van Nederland’. Daarin beschrijft Henk Donkers hoe de gemeente werkt aan een koeler netwerk van schaduwrijke routes, groene plekken en vergroende pleinen in de binnenstad.

Wie meer wil weten over het stedelijk hitte-eilandeffect, kan het artikel daarover van Thijs van Soest lezen. Ook interessant is ‘Het hitte-eiland in de stad: vergeten we de warme nacht?’, verschenen in Geografie 2026|3, waarin wordt uitgelegd waarom verkoeling overdag niet automatisch betekent dat een stad ’s nachts ook goed afkoelt.

Voor Arnhem is vooral de Sint Jansbeek van belang. In Geografie 2026|5 beschrijft Henk Donkers hoe Sonsbeek, Zijpendaal en Gulden Bodem samen frisse lucht richting de binnenstad kunnen stuwen. Dat maakt duidelijk dat Arnhem niet alleen bomen en schaduw nodig heeft, maar ook het bestaande landschap slim kan benutten als natuurlijke airco.