30 september 2025

Onderwijsdag sneak preview #5: IPCC klimaatscenario's

KNAG Onderwijsdag
klimaatverandering
Nieuws
FOTO: MATT PALMER / UNSPLASH

Klimaatscenario’s staan in de conceptkerndoelen in de curriculumvernieuwing. Maar wat begrijpen jongeren hiervan? En hoe denken ze na over klimaatverandering in de toekomst? Veel leerlingen hebben een vrij vaststaand beeld van de toekomst als het gaat om klimaatverandering. Sommigen verwachten dat de opwarming wel mee zal vallen, terwijl anderen juist een rampzalige toekomst voor zich zien. In deze deelsessie hoor je hoe jongeren nu omgaan met de verschillende scenario's, en hoe je je lessen in de klas komt vormgeven om daar goed op aan te sluiten.

Wiebe Bor, promovendus aan de Universiteit Utrecht, deelt inzichten uit zijn onderzoek, waarin hij jongeren interviewde over hun ideeën over de IPCC klimaatscenario’s. Zijn onderzoek richt zich op de vraag hoe we de volgende generatie kunnen voorbereiden op het omgaan met onzekerheden in toekomstige klimaatverandering, en hoe we jongeren kunnen helpen de IPCC-scenario's te begrijpen en te waarderen als hulpmiddel voor beslissingen voor klimaatmitigatie en -adaptatie.

Wiebe schetst een beeld van de verschillende overtuigingen en gevoelens die onder leerlingen leven over klimaatverandering in de toekomst. Daarnaast gaat hij in op wat ze al begrijpen van de scenario’s, waar ze nog moeite mee hebben, en wat hun leerbehoeften zijn. Hoe kunnen deze inzichten helpen bij het vormgeven van lessen over klimaatscenario’s Vervolgens ga je aan de slag met een werkvorm waarmee je de scenario’s in de klas kunt behandelen. Meld je aan voor deelsessie C02!