Werkstukwedstrijd: D'n Oek van Zuid-Beveland

28 november 2018
Auteurs:
redactie
De redactie van geografie.nl
onderwijs
Nieuws
FOTO: SJAAK KEMPE/FLICKR

Susan Temming en Jasmijn Lohuis werden derde in de KNAG Werkstukwedstrijd met hun ontwerp voor een sterkere kust in Zuid-Beveland. Docenten kunnen goede (profiel)werkstukken met een aardrijkskundig onderwerp van hun studenten insturen tijdens deze jaarlijks terugkerende wedstrijd. Leerlingen maken kans op een publicatie op geografie.nl en krijgen natuurlijk eeuwige roem.

 

Susan en Jasmijn (6 vwo Christelijk lyceum, Zeist) kozen voor een aardrijkskundig onderwerp voor hun profielwerkstuk omdat het onderwerp, water in Nederland, dicht bij hun eigen belevingswereld staat. Ze wilden meer informatie en diepgang over het onderwerp. Docent Ulrike Fallet speelde een belangrijke rol als grote inspiratiebron. ‘Samen met onze aardrijkskundedocent Ulrike Fallet kwamen we tot de conclusie dat het belangrijk is dat er iets ontwikkeld zou worden dat ons in de toekomst zal beschermen tegen de gevolgen van het stijgen van de zeespiegel,’ zeggen Jasmijn en Susan. Zo kwam het onderwerp voor het werkstuk tot stand.

Hoe hebben de twee scholieren het aangepakt?
Susan en Jasmijn: ‘We hebben gesproken met landschapsarchitect Martijn Al. Hij vertelde dat het gebied dat wij zouden willen creëren, gebruikt zou kunnen worden als recreatiegebied. Wij hebben toen gekozen voor een gebied in Zeeland. Dit hebben wij zo ingericht zodat het aantrekkelijk is voor alle leeftijdsgroepen.’

‘In ons profielwerkstuk hebben wij beschreven hoe men een veilig kustgebied kan creëren in samenwerking met de zee, waarbij de relatie tussen mens en natuur in balans blijft.’

Vervolgens zijn de meiden op papier gaan uitwerken hoe zo’n gebied er uit kan zien.

‘Wij hebben in Zuid-Beveland de primaire waterkering van de Zeedijk naar de Zeeuwse dijk verplaatst. De zee krijgt meer ruimte waardoor het gevaar op overstromingen afneemt. Hierdoor zal het landschap een grote verandering doormaken. We beschrijven ook hoe deze verandering kan leiden tot positieve ontwikkelingen in dit gebied.’

‘Verder hebben we het landschap ingericht met oog voor de aspecten voor een duurzame samenleving. Veiligheid, bewoners, landbouw, natuur, recreatie, maatschappelijke dienstverlening, werkgelegenheid en infrastructuur zijn de aspecten waar wij ons op hebben gericht.’

‘Het resultaat: een veilig en duurzaam gebied als trekpleister voor mens en dier. Door het aspect veiligheid voorop te stellen, hebben wij het voor de overheid aantrekkelijk gemaakt om het project te financieren en uit te voeren. Het gebied krijgt de naam D’n Oek van Zuid-Beveland en hebben wij letterlijk en figuurlijk in kaart gebracht.’

Docent Ulrike Fallet wist van de wedstrijd en vond het werkstuk zo goed dat zij het instuurde. Susan en Jasmijn waren het er meteen mee eens: ‘Het onderwerp van ons profielwerkstuk is erg actueel. Het is een onderwerp dat van groot belang is voor onze samenleving. Door ons werkstuk in te sturen, wilden wij laten zien dat leerlingen van het middelbaar onderwijs hier ook mee bezig zijn.’

De twee scholieren zijn inmiddels geslaagd voor het vwo.
Jasmijn is gestart met de Academische pabo in Utrecht, waar het vak aardrijkskunde natuurlijk aan de orde komt.
Susan start in januari met American Studies aan The University of Texas in Austin.