Globalisering in je eigen kledingkast
Een T-shirt uit Bangladesh, een broek uit Spanje en schoenen uit Vietnam. De labels in onze kleding hebben een verhaal te vertellen. Globalisering beïnvloedt waar de nieuwste mode wordt geproduceerd, maar ook waar onze afdankertjes terechtkomen. Leerlingen gaan aan de slag met de eigen kledingkast.
Als we starten met het thema globalisering laat ik mijn leerlingen uitzoeken waar de spullen in hun kledingkast vandaan komen. Ze onderzoeken het label van één T-shirt of trui, één broek, één jas of vest en een paar schoenen. De gegevens die ze vinden, voeren ze in via een online formulier, zodat ik die voor de volgende les in een kaart kan verwerken (figuur 1). De dominante landen zijn nooit verrassend: China, Bangladesh en Vietnam zijn de onmiskenbare grootmachten binnen de kledingindustrie. Ook leerlingen is dat niet ontgaan. Zij kennen het gemak van Chinese webwinkels als SHEIN en Temu. Wat wel vaak als een verrassing komt, is de grote hoeveelheid kleding die wordt geproduceerd in Turkije én binnen de Europese Unie. De kaart vormt daarmee een mooie aanleiding om ontwikkelingen in de kledingindustrie verder te onderzoeken.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten