O&L 2025 | 9
Behoefte aan nascholingen?
Ter voorbereiding op de invoering van nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s ontwikkelen universiteiten en hogescholen een scholingsaanbod. Wil je op de hoogte blijven? Geef je mailadres door. Universiteit Utrecht en het KNAG inventariseren samen aan welke scholing docenten behoefte hebben. Help ons mee door de enquête in te vullen.
Lezen bij jouw vak: Onderwijs van Morgen
Het dalende lees- en taalniveau van leerlingen raakt ook ons vak. Op de gratis site onderwijsvanmorgen.nl vind je voor elk vak een serie boeken om te lezen, verdeeld in onder- en bovenbouw en geordend op thema’s als klimaat, bevolking & cultuur en systeem aarde. Zo kun je je leerlingen motiveren daar boeken over te lezen, soms informatief, soms gewoon spannend. Met een grotere woordenschat komen ze beter beslagen ten ijs bij het beantwoorden van vragen. De site is een initiatief van Malmberg en je kunt er ook een set posters bestellen à € 4,50 voor tien vakken samen. Alleen de losse aardrijkskundeposter kan niet, maar je collega’s zullen de aanschaf waarderen.
Oproep: Onderwijsmakers en Materialen (1963-2020)
Het onderwijs wordt weer vernieuwd en daarmee verdwijnt veel van wat er was. Maar hoe weet je dan nog hoe dat was en of het nu de juiste richting op gaat? De vakgroep Geography & Education van de Universiteit Utrecht is gestart met het project Onderwijsmakers en Materialen (1963-2020). Dit om het onderwijsvernieuwingsdebat en de curriculumontwikkelingen sinds de Mammoetwet te bewaren en toegankelijk te maken.
Doorgeven
Het aardrijkskundeonderwijs is de afgelopen vijftig jaar meermaals op de schop gegaan. De Mammoetwet (1968) gaf een enorme impuls, er kwamen nieuwe methoden (zoals de Geo Geordend) en er ontstonden vakgroepen onderwijsgeografie aan de universiteiten. Taakstellingen, curriculumdebatten en leermaterialen werden sindsdien elke paar jaar gewijzigd; zowel vakintern als bij grote onderwijsherzieningen. Denk aan de invoering van de Basisvorming en de Tweede Fase. Van deze debatten, de lesmaterialen en discussies die eruit voortkwamen, en van de geschiedenis van onderwijsgeografische instellingen is weinig systematisch bewaard gebleven. Onderwijsmakers en Materialen wil daar verandering in brengen. We verzamelen materiaal, digitaliseren het en maken het beschikbaar voor nieuwe generaties curriculummakers en leraren in opleiding.
Oproep
Hierbij hebben we jullie hulp nodig. Mochten jullie beschikken over materialen die wij waarschijnlijk niet hebben (en dat zal veel zijn), dan nemen we die graag op in de collectie. Denk aan scripties in de onderwijsgeografie, al dan niet gestencild materiaal, studentenbladen en zelfs archiefmateriaal. Ook van zaken die (op kleinere schaal) wel officieel gepubliceerd zijn, hebben we zeker niet alles. Heb je spullen, neem dan contact met ons op. Dan laten wij weten of we het al in het archief hebben, of dat we het graag in bruikleen willen voor digitalisering. Mail voor meer informatie Michiel van Meeteren (m.vanmeeteren@uu.nl).
Geo in beeld: Energieman
Menno Bentveld kennen we van Vroege vogels, maar hij heeft in 2023 ook een prachtige serie gemaakt over de energietransitie. Bijzonder nuttig om in de klas te bekijken, want leerlingen vragen zich vaak terecht af of de overstap naar duurzaam wel mogelijk is. Kost het niet meer banen dan dat het oplevert? Kan de economie zo’n transitie wel aan? In vier afleveringen wordt elke fossiele variant ontleed met titels als ‘Van zwart naar groen’, ‘Van kolen naar wind’ en ‘Van steenkool naar batterij’. Bentveld zei zelf over de serie dat hij er belang aan hechtte beide kanten van de medaille te tonen: winnaars én verliezers komen dus voorbij.