29 augustus 2025
Florien Willems
webredacteur geografie.nl
Annika Huizinga
Organisatie GEOweek2024

GeoWeek 2025 actief

GeoWeek
onderwijs
Nieuws
FOTO: FLORIEN WILLEMS / KNAG
De interactieve Expo A16 Rotterdam.

Van tunnelduikers tot stedelijke ontwikkeling

Een GeoWeek van twee weken, gekker moet het niet worden. Maar hoe kun je anders al die toffe veldwerken, bedrijfsbezoeken en gastlessen in het programma kwijt. Dit keer deden meer dan 5200 leerlingen mee!

 

Van 12 t/m 23 mei beleefden we alweer de 19e editie van de GeoWeek. Twee weken lang trokken leerlingen uit groep 7/8 van de basisschool en klas 1 t/m 3 van het voortgezet onderwijs het veld in, gingen op bedrijfsbezoek of kregen een gastles op school. De kracht van de GeoWeek zit in de ontmoeting: tussen onderwijs en praktijk, tussen leerling en professional en tussen kennis en maatschappelijke toepassing.

Dit jaar namen ruim 5200 leerlingen deel aan in totaal 187 GeoExpedities. Een greep uit het aanbod: grondboren op het schoolplein, landmeten in het park, de eigen woonwijk klimaatbestendig herinrichten, chillplekken inspecteren, digitale codes kraken in een GIS en een dijk inspecteren. Geografie ging met twee scholen mee op GeoExpeditie. 

Van snelweg tot vleermuizennet

Groep 8 van de Graaf Jan van Nassauschool uit Gouda bezocht Expo A16 Rotterdam. Deze educatieve expositie geeft uitleg over de aanleg van een nieuwe snelweg tussen de A13 en A16 – inclusief een 2,2 kilometer lange tunnel langs een woonwijk en onder een natuurgebied door. Het is een project waarin techniek, duurzaamheid en ruimtelijke vraagstukken samenkomen.

De leerlingen kregen een rondleiding van gids Guido Makor. Buiten bekeken ze de tunnelmond en maakten ze een korte wandeling door het park boven de tunnel. Binnen leerden ze over onder meer de bouwtechniek, over de inzet van duikers bij de tunnelbouw en over maatregelen om flora en fauna te beschermen. Docent William Lucassen, die al vaker met zijn klassen deelnam aan de GeoWeek, ziet het als een waardevolle aanvulling op zijn lessen. ‘Ik bereid de klas er niet specifiek op voor,’ vertelt hij, ‘maar aardrijkskundige thema’s komen bij ons geregeld aan bod, vaak via het nieuws. Door het hier in de praktijk te zien, gaat het leven.’

Dat merkte hij meteen aan zijn leerlingen. Koert (12) raakte gefascineerd door het beroep tunnelduiker, waarover gids Guido enthousiast vertelde. ‘Het lijkt me spannend en bijzonder werk, misschien word ik later ook wel duiker’. Ries (11) was onder de indruk van de enorme lijst beroepen die betrokken waren bij het project. ‘Mijn vader is landmeter en ik wil dat misschien ook wel worden. Nu weet ik beter wat dat eigenlijk allemaal inhoudt en waar je het voor gebruikt.’

Ze leerden ook over de ecologische kant van het project. Bijvoorbeeld over de vleermuizennetten, op hoogte gespannen in het park. Die zorgen dat vleermuizen, die gewend zijn te navigeren langs boomtoppen, hun weg blijven vinden in het aangepaste landschap. Voor veel leerlingen was dit een eerste kennismaking met het idee dat bij ruimtelijke ingrepen ook met dieren rekening gehouden wordt.

FOTO: FLORIEN WILLEMS / KNAG
Leerlingen van de Graaf Jan van Nassauschool uit Gouda staan boven op de tunnel.

Stedelijke ontwikkeling in Groningen

Op het RSG Ter Apel werd de GeoWeek ingezet als onderdeel van een bredere excursie naar de stad Groningen. Docent Martijn Kors en zijn collega’s stelden een interdisciplinair programma samen voor alle tweede klassen (vmbo-t, havo en vwo), waarbij aardrijkskunde en beeldende vorming elkaar aanvulden.

De leerlingen bezochten onder meer het Forum Groningen, waar ze een architectuurrondleiding kregen. Op de Vismarkt deden ze veldwerkopdrachten over stadsvernieuwing en veranderende functies van gebouwen, gebaseerd op een artikel uit Geografie (2025/4, ‘Terugkijken naar het nu’). De GeoExpeditie bestond uit een workshop van het Kadaster over ruimtelijke ordening, functies, schaalniveaus en de geschiedenis van het stedelijke landschap.

Martijn: ‘We waren al van plan om met de klassen een excursie te organiseren. Het aanbod met de GeoExpedite van het Kadaster kwam precies op het goede moment. Het sloot perfect aan op het thema waar we in de lessen mee bezig waren, dus we hoefden er nauwelijks extra voorbereidingstijd in te steken.’

De kracht van deze dag zat in de afwisseling én de verdieping. Terwijl het veldwerk op de Vismarkt speelde op het lokale schaalniveau, bracht het Kadaster juist een provinciaal perspectief in. Leerlingen bekeken dezelfde stad door verschillende geografische brillen. Martijn is ook te spreken over de aanpak van de professionals van het Kadaster. ‘Ze stemden hun verhaal goed af op het niveau van de leerlingen. De workshop was interactief en inhoudelijk sterk.’

Voor de meeste leerlingen was het bezoek aan Groningen een eerste kennismaking met stedelijke ontwikkeling en het werk van de stadsarchitect – een vak waarin creativiteit, planning en kennis van ruimte samenkomen. De verbinding tussen aardrijkskunde en andere vakken werd hiermee heel concreet.

Twee totaal verschillende GeoExpedities, met één gemene deler: leerlingen ervaren dat aardrijkskunde overal is. Van tunnelduikers tot stadsarchitecten, de GeoWeek laat zien hoe veelzijdig het vakgebied is. En wie weet, wordt deze week voor sommigen het begin van een toekomst in de geosector.

FOTO: MARTIJN KOR
Leerlingen van RSG Ter Apel hebben goed zicht over de stad Groningen vanuit het Forum.

De 20e editie van de GeoWeek vindt plaats van 7-17 april 2026. Zet de data alvast in de schoolagenda. Meld je ook aan voor de nieuwsbrief: GeoWeek.nl/nieuwsbrief

FOTO: TIARDA VAN HAARLEM-BUMA
Op basisschool De Haven in Loosdrecht ontdekken leerlingen hoe ze hun woonwijk klimaatbestendig kunnen inrichten tijdens de GeoExpeditie van Urbo3D.
FOTO: DIRK RIETKERK
Op obs De Klimboom in Dronten komt de omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek langs in het kader van de beroepenweek. Leerlingen maken kennis met de bodemsector en gaan buiten aan de slag met een grondboor.
FOTO: MOVARES
Leerlingen van basisschool De Triangel in Appingedam gaan aan de slag als landmeter, archeoloog en bodemonderzoeker tijdens de toffe gastles van Movares.
FOTO: RIJKSWATERSTAAT
Rijkswaterstaat komt langs bij De Schakel in Veenendaal. Leerlingen doen onder andere een proef met waterdoorlaatbaarheid van de bodem.