Concept mapping
de sleutel tot relationeel denken?
De wereld bestaat uit steeds meer verbanden en complexere vraagstukken. Hoe kunnen leerlingen die ontrafelen? Mariëlle Brouwer en Tom Wils gingen aan de slag met een lesson study om dit te onderzoeken.
Uit onze eigen onderwijspraktijk en de literatuur blijkt dat leerlingen het lastig vinden om verbanden te leggen, terwijl dit steeds vaker gevraagd wordt tijdens examens. De onderwerpen die bij aardrijkskunde aan de orde komen, omvatten grote hoeveelheden stof die voor leerlingen niet altijd helder en overzichtelijk met elkaar in verband zijn gebracht. Een vaardigheid die hier kan helpen, is relationeel denken. Je kunt ze daarmee laten oefenen door het maken van een conceptmap.
Leerlingen zijn vanuit de onderbouw vaak wel gewend een mindmap te schetsen, maar een conceptmap maken is uitdagender en vergt dieper denken. In een conceptmap beschrijven leerlingen bij de pijlen namelijk de aard van de relatie, waardoor het zetten van pijlen minder vrijblijvend is. Onderzoek naar het maken van een conceptmap bij de bètavakken wijst uit dat dit tot betere leerresultaten leidt. Leerlingen moeten namelijk actief nadenken over de verschillende verbanden tussen de concepten. Genoeg reden om uit te zoeken of dit ook zo werkt bij aardrijkskunde.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten