Systeemdenken in de klas
Niet alleen de professionals moeten mee in de beweging naar integraal denken en doen. Veel leerlingen krijgen onderwijs binnen strakke vakinhoudelijke kaders. Met het lespakket Systeemdenken in de openbare ruimte oefenen ze in een concrete casus, dicht bij huis.
Klimaatverandering komt aan bod bij aardrijkskunde, biodiversiteit bij biologie. Maar de grote ruimtelijke opgaven zoals klimaatadaptatie, woningbouw, energietransitie, waterbeheer, voedselvoorziening houden zich niet aan vakgrenzen. Ze zijn complex en onderling verweven. Ze vragen om systeemdenken, om het vermogen verbanden te leggen tussen mens en milieu, tussen techniek en ethiek, tussen beleid en leefwereld. Kortom: ze vragen om vakoverstijgend denken én handelen.
Als we willen dat jongeren straks kunnen meebouwen aan duurzame, leefbare steden, moeten ze nú al leren vakken te verbinden. Leren denken in systemen, samenwerken met mensen met een andere achtergrond of expertise en oplossingsgericht werken aan vraagstukken waarvoor geen pasklaar antwoord bestaat. Dat vraagt om een andere benadering van onderwijs: meer projectmatig, meer interdisciplinair en meer gericht op de praktijk.
Lespakket
Het lespakket Systeemdenken in de openbare ruimte stimuleert leerlingen om vanuit diverse vakken – AK, biologie, geschiedenis en maatschappijleer – na te denken over een ruimtelijk vraagstuk. Ze gaan aan de slag met een ruimtelijke opgave in de buurt van school. De opgave hangt af van waar de school ligt. Ze kruipen in de huid van diverse stakeholders (gemeente, bedrijfsleven en bewoners) en brengen data in kaart met een zogeheten inwinapp. Dat is een applicatie waarmee je verschillende doelen en maatregelen op één plek noteert en monitort. Vervolgens maken ze een nieuw ontwikkelingsplan waarin de wensen van alle betrokkenen meegenomen zijn.
Leerlingen krijgen zo de kans om vaardigheden te ontwikkelen die in vrijwel elk toekomstig beroep van belang zijn: samenwerken, kritisch denken, analyseren, visualiseren, presenteren en werken met data. Niet binnen een los vak, maar geïntegreerd in betekenisvolle opdrachten die de wereld van vandaag raken. In dit lespakket leren ze aan de hand van ruimtelijke data over de functies van groen, maar ook over ruimtelijke afwegingen en ze leren de impact van de systemen in kaart te brengen. In de eigen omgeving.
De opleidingen Toegepaste Biologie, Management van de Leefomgeving en Applied Geo Information Science van de HAS green academy bieden het lespakket samen aan. We komen graag op bezoek om leerlingen te laten ervaren hoe inspirerend en waardevol vakoverstijgend samenwerken kan zijn. Het lespakket is geschikt voor een blokuur, maar uit te breiden tot een doorlopend project. Er zijn geen kosten aan verbonden. Meer weten? Neem dan contact met m.devisser@has.nl.