Categorie

Burgerschap: dat doen we zélf

Tijdschrift Geografie
Lonneke Metselaar

Scholen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds twee jaar wettelijk verplicht om burgerschap te bevorderen. Ze huren daarvoor regelmatig externe partijen in, maar… kunnen wij dat met aardrijkskunde niet het best zélf? 
 

onderwijs
Basisvaardigheden bij AK

Aardrijkskunde en digitale geletterdheid

Tijdschrift Geografie
Mathijs Booden Tjerk Destombes

Als je ziet hoeveel tijd leerlingen digitaal doorbrengen, kun je je afvragen wat je daar als leraar nog aan toe te voegen hebt. Maar digital natives zijn een mythe: jongere generaties blijken niet aantoonbaar digitaal kundiger dan oudere. Juist die combinatie (niet bijzonder kundig, wel veelvuldig blootgesteld) maakt het superbelangrijk aan digitale geletterdheid te werken. Dat kan ook bij aardrijkskunde.

onderwijs
Basisvaardigheden bij AK

Integratie rekenen-wiskunde en geografie

Lonneke Metselaar Daphne Rijborz

Rekenen en wiskunde staan bij de meeste scholen dagelijks op het programma. Aardrijkskunde biedt bij uitstek realistische en authentieke contexten om deze basisvaardigheden toe te passen. Het wisselen van perspectief tussen de twee vakken draagt bij tot betekenisvol leren. 

onderwijs
Basisvaardigheden bij AK

Werken met vaktaal bij AK

Alieta Hansum Judit van der Worp

Met gerichte aandacht voor taal binnen een vakgebied begrijpen leerlingen de stof beter en werken ze tegelijkertijd aan taalvaardigheid. Aardrijkskunde gaat over zeer contextrijke thema’s, waarbij taalsteun meer dan welkom is.

Basisvaardigheden bij AK

Basisvaardigheden en wereldoriëntatie

Marian Blankman Andreas Boonstra

Kansen voor aardrijkskunde

Met het Masterplan basisvaardigheden voor basis- en voortgezet onderwijs heeft voormalig minister Wiersma van OCW de focus gericht op taal en rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. Maar kennis van de wereld is óók cruciaal en een ideale ingang om deze basisvaardigheden te oefenen.

Basisvaardigheden bij AK