Teachmeet: overzicht van de presentaties
Op 15 juni vond de tweede digitale aardrijkskunde Teachmeet plaats. Met nóg meer deelnemers en nóg meer originele bijdragen van de sprekers!
Een Teachmeet is vooral een bonte avond bestaande uit korte presentaties van maximaal zes minuten. Docenten en andere mensen uit ons vakgebied vertellen hier over wat ze doen in de les met de leerlingen of welk geografisch onderwerp ze aan het hart gaat. Dit keer betraden 10 sprekers het ZOOM-podium om voor 125 bezoekers hun presentatie te houden. Alle materialen van de sprekers staan online.
Tine Simoens - Dollar Street
Hoe zorg je ervoor dat de ongelijke verdeling van de wereldbevolking en de welvaart inzichtelijk wordt voor de leerlingen in de klas? Door gebruik te maken van statistische gegevens kunnen vervolgens de stoelen in de klas ingezet worden om deze ongelijke verdeling tastbaar te maken. Daarnaast presenteerde ze Dollar Street van GapMinder, een verzamelbak aan foto's gerangschikt op land en inkomen.
Tim Jonker - Ruffle
Dacht je dat we voorgoed vaarwel moesten zeggen tegen alle mooie Shockwave-animaties? Gelukkig bood Tim de oplossing: Ruffle! Met een handig stappenplan kunnen we gewoon gebruik blijven maken van boeiende animaties over de ITCZ, subductiezones en de verschillende seizoenen.
Laurence Leupe - Classcraft
Menig leerling spendeert enkele uren per dag aan het spelen van de nieuwste games. Wellicht is gamification van het onderwijs dan het antwoord op het verhogen van motivatie van leerlingen tijdens de les. Laurence presenteerde Classcraft, een virtuele wereld waarin leerlingen XP (ervaringspunten) kunnen verdienen door opdrachten te maken om zodoende hun eigen karakter sterker en indrukwekkender te maken. Hebben ze uiteindelijk genoeg kracht om de toets, uh 'eindbaas', te verslaan?
Mathijs Booden - Eén per klas
Mathijs maakte ons meer dan ooit bewust van hoe het lezen van kaarten erg lastig kan worden voor leerlingen met een vorm van kleurenblindheid. Gemiddeld zal er één leerling per klas zijn die op enige wijze kleurenblind is en geregeld aanloopt tegen kleurencombinaties die erg lastig uit elkaar te halen zijn. Een oproep voor zowel docenten, lesmethodes en het CITO om hier goed rekening mee te houden!
Agnes Jansen - AK en personaliseren
Agnes vertelde over het belang van het tot leven laten brengen van aardrijkskunde onder studenten en leerlingen. Het belang van het vertellen van boeiende verhalen, het meenemen van interessante voorwerpen en het bespreken van de meest spannende films en foto's kunnen de aardrijkskundelessen verrijken en concretiseren.
Daniel Bonder - Geoproefjes
El Niño in de klas? Convectiestromen inzichtelijk maken in een theepot? Opgelost kalksteen in zure regen? In rap tempo presenteerde Daniel, als sociaal geograaf, vier fysisch-geografische proefjes om leerlingen te enthousiasmeren voor de fysische kant van ons vak. Toegankelijk voor zowel de docent en de leerling, wellicht leuk om voor volgend jaar eens een Geoproevenles te doen met je klas?
Marloes Pouw - Iedereen Kan Tekenen
Menig tekening verschijnt al snel op het bord van de aardrijkskundedocent, dus waarom zouden leerlingen deze vaardigheid niet moeten ontwikkelen? Het stroomstelsel van een rivier kan zoveel meer inzichtelijk worden wanneer leerlingen zelf aan de slag gaan met kleurpotloden en een goed uitgedachte tekenopdracht. Marloes presenteerde verschillende soorten tekeningen zoals dwarsdoorsneden, kaartbeelden en landschapstekeningen. Dus beste collega's: Begin je potloden maar alvast te slijpen!
Bart Van Bossuyt - Geoanimaties
Onze tweede Vlaamse spreker, Bart, presenteerde zijn goudmijn aan geo-animaties. Animaties over Corioliseffect, kaarten over tijdzones en animaties over de zonnestand en de duur van dag en nacht. Neem er even goed de tijd voor om deze animaties te bekijken!
Knillis van der Schaaf – Stoepkrijt op het schoolplein
Krijtborden zijn een zeldzaamheid geworden ín de scholen, maar Knillis laat leerlingen krijten op het schoolplein om op die manier enorme kaarten, diagrammen en andere visuele leermiddelen te tekenen. De schaal van de tekeningen maakt dat leerlingen onbewust moeten schakelen tussen werken aan detaildelen van een kaart en diagram, en het geheel overzien – maar het is ook gewoon ontzettend leuk!
Tim Schuring - WAUW! Spreiding!
'Daarboven is het wat groen' en 'daarzo is het wat minder dan daar'. Hoe vaak horen we dergelijke uitspraken van leerlingen bij het beschrijven van spreiding op kaarten? Tim presenteerde WAUW!, het stappenplan om patronen te beschrijven.
- Wat geeft de kaart weer?
- Algemene patronen, zijn ze te ontdekken?
- Uitzonderingen, zijn er gebieden die buiten het patroon vallen?
- Windrichtingen pas je ten slotte toe in je antwoord.
WAUW, dus!
Deze teachmeet was een initiatief van Daniel Bonder en georganiseerd door Daniel en Mathijs Booden. Beiden zijn vakdidacticus aan de UvA en docent aardrijkskunde. Na de zomervakantie, in de herfst, wordt er weer een nieuwe Teachmeet gehouden. Lijkt het je leuk om ook wat te presenteren? Neem dan contact op met d.bonder@uva.nl