Onderwijsgeografisch onderzoek: een rijke oogst
De kwaliteit van het aardrijkskunde- en geografieonderwijs verbeteren vereist onderzoek. Dat kan op allerlei manieren. Via observaties in de klas, analyse van leerplannen en leerlingenmateriaal en via interviews met leerlingen en docenten. Dit onderzoek neemt de laatste decennia toe en het levert veel op.
Geweldige kaarten tekenen leerlingen als je ze vraagt na te denken over hoe Nederland er in de toekomst uitziet. Om zicht te krijgen op toekomstbeelden van leerlingen van 12-15 jaar vroeg het KNAG aardrijkskundedocenten in 2010 om hun klas kaarten te laten tekenen van Nederland in 2040. Dat leverde zevenhonderd kaarten op, gemaakt door bijna duizend leerlingen. De kaart hiernaast is samengesteld op basis van elementen die de leerlingen vaak naar voren brachten.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten