Onderwijsgeografisch onderzoek: een rijke oogst

16 juni 2023
Auteurs:
Joop van der Schee
emeritus hoogleraar onderwijsgeografie
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2023 - lustrumeditie
150 jaar KNAG
onderwijs
Nieuws
FOTO: FLORIEN WILLEMS
Onder leiding van architecten en wetenschappers verfijnen leerlingen hun maquettes en vlogs voor de leerlingenwedstrijd De wijk van de toekomst (februari 2018).

De kwaliteit van het aardrijkskunde- en geografieonderwijs verbeteren vereist onderzoek. Dat kan op allerlei manieren. Via observaties in de klas, analyse van leerplannen en leerlingenmateriaal en via interviews met leerlingen en docenten. Dit onderzoek neemt de laatste decennia toe en het levert veel op.

 

Geweldige kaarten tekenen leerlingen als je ze vraagt na te denken over hoe Nederland er in de toekomst uitziet. Om zicht te krijgen op toekomstbeelden van leerlingen van 12-15 jaar vroeg het KNAG aardrijkskundedocenten in 2010 om hun klas kaarten te laten tekenen van Nederland in 2040. Dat leverde zevenhonderd kaarten op, gemaakt door bijna duizend leerlingen. De kaart hiernaast is samengesteld op basis van elementen die de leerlingen vaak naar voren brachten.

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.